Zoek
Zoek

Hans Dirckinck, onze man van de luchthaven

Meer dan dertig jaar geleden al hield Hans Dirckinck uit de Uiverstraat namens de toenmalige wijkraad de belangen van Zuid-Berghuizen inzake de luchthaven in de gaten. Dat doet hij nog steeds, tegenwoordig namens de hele stad in de Commissie Regionaal Overleg Twente Airport (CROTA).
Toen er nog sprake was van de militaire vliegbasis Twenthe kreeg Hans Dirckinck (61) zijn correspondentie van het Ministerie van Defensie. Al die jaren hield hij de ontwikkelingen nauw in de gaten en maakte hij deel uit van een grote commissie, waarin ook de gemeenten rond de basis vertegenwoordigd waren. Het was de tijd dat er boven Zuid-Berghuizen nog volop werd gevlogen met militaire vliegtuigen.
 
F16-tijdperk
 
Dirckinck maakte het mee dat in het voorjaar van 1986 het F16-tijdperk werd ingeluid. De eerste straaljager voorzien van een remparachute landde in juni 1987 op Twentse bodem. Maar gaandeweg werd het minder. Door bezuinigingen bij Defensie werd het 315 Squadron in 2004 opgeheven. De F-16’s werden deels verkocht en deels verdeeld over de laatste twee F-16 bases Leeuwarden en Volkel. Het laatste F-16 squadron (313) werd in november 2005 overgeplaatst van vliegbasis Twenthe naar Volkel. Het militaire deel van de basis werd tot juni 2007 nog gebruikt voor onderhoud.
 
En uiteindelijk werd de voormalige luchtmachtbasis Twenthe de civiele luchthaven Twente Airport. ‘Dat bracht weer een hele nieuwe dynamiek’, vertelt Hans Dirckinck. Hij heeft al die tijd het standpunt van de gemeente Oldenzaal verkondigd en doet dat nog steeds: Twente moet een kleinschalige luchthaven krijgen met maximaal 20.000 vliegbewegingen, niet meer en niet minder. ‘Dat blijf ik vasthouden. Ook al word ik nu de gemeenteraadsverkiezingen naderen benaderd door politieke partijen. Er is één partij die een groter vliegveld wil, maar daar ga ik niet in mee.’
 
Ervaring
 
De nieuwe Stichting Kansrijk Berghuizen droeg Hans Dirckinck voor bij de gemeente, toen kandidaten werden opgeroepen voor de Commissie Regionaal Overleg. Hij moest op sollicitatiegesprek, maar werd vanwege zijn ervaring en jarenlange betrokkenheid aangenomen. ‘Ik zit er dus niet meer alleen voor Berghuizen, maar met wethouder Manouska Molema vertegenwoordig ik onze stad in de commissie.’ Zijn inzet zal blijvend gericht zijn op beheersbare situaties rond het vliegveld, met zo weinig mogelijk overlast voor de inwoners van onze stad. De eerstvolgende bijeenkomst? ‘Op 8 maart in de raadszaal in het gemeentehuis in Dinkelland’, weet hij uit zijn hoofd.
https://www.twente-airport.nl/
https://vliegveldtwenthe.nl/organisatie/historie/ 

Foto’s: Frank Noordanus