Kikkers in de klas

op maandag 08 juli 2019
De werkgroep schoolactiviteiten van het IVN Oldenzaal-Losser heeft een pilotproject uitgevoerd voor groep 6: Kikkers in de klas. Het project bestond uit vier lessen, verzorgd door de schoolnatuurgidsen. De Leemstee in Zuid-Berghuizen en de Daltonschool in Lonneker namen deel aan het project.

Wat is het mooiste wat je hebt meegemaakt tijdens dit project?
Antwoorden van leerlingen: De kleine kikkertjes weer in de vijver zetten, omdat je dan lekker buiten bent. De libellen en salamanders, want ik vind salamanders een van de mooiste waterdieren. Ik had ze nog nooit in het echt gezien; het was geweldig.

Harry Roelofzzen van het IVN vertelt: ‘Eind maart hebben wij in de eerste les kikkerdril van de bruine kikker met de kinderen samen in een aquarium in de klas gedaan. Drie lessen bestaan uit een theoriedeel en een knutsel- of speldeel. De vierde les is een buitenles om de kleine kikkertjes vrij te laten en andere waterdiertjes te vangen en te onderzoeken. De theorie ging in op: 

  • Wat kikkers en amfibieën zijn. 
  • De verschillende kenmerken tussen eitje, kikkervisje en kikker. 
  • Welke planten en dieren er zoal in en om een poel of sloot leven.
  • Hoe de gedaanteverwisseling van de kikker verloopt. 
  • Hoe een kikker leeft door het jaar heen. 
  • Hoe kikkers en andere waterdieren ademen. 
  • Wat het effect kan zijn van schadelijke stoffen.
  • Wat een kikker eet en wie zijn vijanden zijn.
  • Wat een voedselketen inhoudt en wat het effect kan zijn van teveel van een diersoort.

De kinderen hebben gedurende 8-10 weken de kikkerdril in de klas gevolgd en gezien dat er dikkopjes ontstaan die zich uiteindelijk ontwikkelen tot kleine kikkers. Tijdens deze weken hebben de leerlingen een logboek bijgehouden, waarin ze elke dag konden opschrijven wat ze in het aquarium gezien hebben. Je leest bijvoorbeeld: ‘Vandaag zijn de kikkervisjes heel rustig, maar als ik tegen het glas tik kikkeren ze weer op.’

Naast theorielessen hebben de kinderen veel geknutseld: ze hebben een kikker gevouwen, een kikker gemaakt van papier of een kijkdoos vervaaardigd. Een groep leerlingen heeft in de hal van de school met een kraampje een onder/bovenwater vijver gemaakt. Ook was er een ademhalingsquiz met een prijsje voor de winnaar. En tenslotte lekker buiten met elkaar met het tikspel ‘reiger en kikkers’ en het ‘ren je rot’ spel gespeeld. 

En niet te vergeten in de laatste les de kikkertjes teruggezet, allerlei waterdiertjes gevangen, op naam gebracht uit de vijver en beoordeeld of de vijver schoon water had.  De vijvers zijn in alle gevallen vijvers geweest van particulieren in de buurt van de school. Geweldig dat wij met de leerlingen daar naar toe konden.

Fijn is het om te ervaren hoe mooi alle kinderen het vinden om buiten bij een vijver actief bezig te zijn met het vangen van waterdiertjes. De leerling die normaal best wel druk is in de klas, is nu helemaal rustig en gefascineerd bezig met het bekijken en op naam brengen van de door hem gevangen waterdiertjes.  Goudklompjes zijn die momenten voor hem maar ook voor ons en zijn juf of meester. Of zoals een leerling schrijft: ‘Het leukste vind ik al de diertjes die in de sloot zitten. En hoe leuk je het buiten kunt hebben.’

Op deze manier kun je heel goed voldoen aan een viertal kerndoelen, waaraan het onderwijs op de basisschool moet voldoen vanuit de overheid en die ingaan op de zorg voor het milieu, de (bouw, vorm en functie van) planten en dieren in de directe omgeving en het leren van onderzoek doen.       

Noelle: ‘Ik heb super veel van jullie geleerd.’
Juf schrijft: ‘Ik vind het een prachtig project. Leerzaam voor iedereen!  P.S. voor herhaling vatbaar.’

Door de vele positieve reacties die we hebben gehad hebben wij als IVN Oldenzaal-Losser afgesproken dit project in 2020 aan te bieden aan vijf basisscholen.


Deel op Facebook

Nieuws automatisch ontvangen?

Volg onze Facebook pagina.