Search
Search

Bas Schwankhuizen

Websites, webapplicaties en online publicaties – ondernemer Bas Schwankhuizen uit Berghuizen runt al meer dan 16 jaar het internetbedrijf Webpact, gevestigd aan de Kampenstraat 2C in Oldenzaal.
Tijdens zijn studie aan de Hogeschool Enschede is Bas begonnen met het ontwerpen en bouwen van websites. In eerste instantie voor zichzelf als hobby maar al snel startte hij met Webpact om voor bedrijven en instellingen websites te ontwikkelen.

Van een hobbywebsite naar 1 miljoen bezoekers per jaar

Eén van zijn eerste websites was www.zellamsee.nl – een informatieve website die hij maakte naar aanleiding van een skivakantie in maart 2000. Deze website werd al snel populair en ontving ineens duizenden bezoekers per maand. Dit viel ook op bij reisorganisaties en touroperators die hem vervolgens benaderden om hun reizen aan te bieden. Bas kwam terecht in de wereld van affiliate marketing – een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads die de affiliate heeft aangeleverd. Bas begon geld te verdienen met het aanbieden van wintersport vakanties en accommodaties van o.a. TUI, Neckermann, Bizztravel en Sunweb. Later kwam daar online skiverhuur bij via zijn nieuwe website www.skiverhuur.nl waarvoor hij de domeinnaam kon aanschaffen van een bedrijf uit Luxemburg.
De boekingen bleven binnen komen en de omzet groeide snel want inmiddels raakte het online reserveren van vakanties steeds meer ingeburgerd. Dat smaakte naar meer en Bas besloot om zijn website aanbod uit te breiden. Onder de naam United Orange werden meer dan 30 websites over voornamelijk Oostenrijkse skigebieden aan het portfolio toegevoegd. En om niet te afhankelijk te worden van het thema wintersport werd medio 2014 www.vamosmallorca.nl gelanceerd – een website over zijn favoriete zomerbestemming. Online onderzoek maakte al gauw de enorme potentie duidelijk maar liet ook zien dat Vamosmallorca.nl een van de tientallen websites over Mallorca zou gaan worden. Dit weerhield Bas er niet van om ermee door te gaan want hij geloofde erin onderscheidend te kunnen zijn. Met meer en betere informatie, die beter is afgestemd op bepaalde doelgroepen zou het moeten lukken. En dat heeft gewerkt want sinds de start in 2014 ontvangt Vamosmallorca.nl ruimt 180.000 bezoekers per jaar.
 
Van een hobby website over Zell am See is het totale aantal bezoekers van zijn reisportfolio uitgegroeid tot 1 miljoen bezoekers per jaar.

Bedrijven profiteren van jarenlange ervaring

De ervaring opgedaan met de exploitatie van zijn reiswebsites komt ook de klanten van Webpact ten goede. Het jarenlang meten, analyseren en verbeteren van zijn websites met de nieuwste technieken zoals heatmaps, A/B testing en website recording zorgen ervoor dat je weet wat je goed en fout doet. Dit neemt Bas mee bij de realisatie van websites voor zijn klanten in de regio Twente. Zij profiteren van een pragmatische aanpak, een goede analyse van hun markt, concurrenten en doelgroepen en een website die voor de bezoeker én voor het bedrijf zo optimaal mogelijk presteert.

Bitcoin, crypto currencies en blockchain

Zijn laatste project op moment van schrijven is de website Coinstreet (www.coin-st.com) – een website gemaakt uit eigen behoefte. Mensen die in crypto currencies handelen weten het maar al te goed: de behoefte aan nieuws over de laatste ontwikkelingen is essentieel om succesvol te handelen. Daarom besloot Bas het nieuws van de grootste nieuwsbronnen te verzamelen. Op zijn website www.coin-st.com worden maandelijks duizenden nieuwsberichten van over de hele wereld verzameld. Bezoekers kunnen alle headlines doorzoeken om het voor hun relevante nieuws te vinden.