Jaaroverzicht 2018 deel 2

We sluiten het jaar af met het tweede deel van het jaaroverzicht 2018. Bij het eerste deel concludeerden we al dat er in onze wijk veel gebeurt. Laten we dit in 2019 voortzetten. Met één grote wens: dat de inwoners van de wijk (nog) beter mee gaan doen en inhaken op de aangeboden activiteiten. Blijf vooral op uw zekere, gebaande paden. Maar probeer ook eens iets nieuws. Het kan zo de moeite waard zijn. Kijk alleen maar eens naar de enthousiaste reacties op het project De Actieve Ontmoeting.
De sportverkiezing van FC Berghuizen.

In Berghuizen is genoeg te doen

Van Knarrenhofgoeroe tot Droomkamer

Gerard Hommels vertelt aan Hallo Berghuizen! waarom hij actief is in de wijk. ‘Als je activiteiten organiseert breng je mensen samen. En als ze samen zijn gaan ze samen praten. En daardoor´, vindt voormalig wijkagent Gerard, ‘krijg je verbinding en samenhang in de wijk.´ Peter Prak, landelijk goeroe van het Knarrenhofconcept, komt in Breedwijs vertellen over een Knarrenhof in Zuid-Berghuizen, maar vindt niet echt een gehoor. Impuls houdt half juni een Buitenspeeldag. Meer dan honderd kinderen huppelen vrolijk rond in Park Stakenkamp.
Buitenspeeldag in het park.
De gemeente laat een keramiek wandplateau van kunstenaar Jan Schoenaker uit het te slopen Oltripand halen. Het moet een nieuwe plek krijgen in het bouwgebied Stakenbeek. Klein maar fijn en sfeervol, zo laat zich begin juli het wijkevenement Berghuizen in Beweging het best omschrijven. De Schapendijk met de vele nieuwe drempels wordt gekscherenderwijs de zes hindernissen dijk genoemd. Ginus en Marjo Miggelbrink vertellen de wijkkrant dat ze met hart en ziel verknocht zijn aan de Fietsvierdaagse in Berghuizen.
Ginus en Marjo Miggelbrink van de Fietsvierdaagse.
 En Vay van der Meer, leider van FC Berghuizen 1 en een echte Surinamer, vertelt zijn levensverhaal aan de redactie. We gaan weer op vakantie. De familie Brugging met de VW-camper en bijpassende BIOD-caravan. Een mooi span.
Een mooi span.
Ondanks de bloedhete zomer glundert onderhoudsman Henk Hulsmeijers, omdat de velden van FC Berghuizen er fantastisch bij liggen. Interessant verhaal over het bankje in het park, waar buren praten en passanten aanschuiven. Het gaat er over van alles. Bjorn Klok vertelt hoe hij altijd viste, nog steeds, maar hoe hij zich steeds meer manifesteert als volkszanger. En vanaf Stakenboer gaat het fietslegioen de weg op voor vier mooie fietsdagen door onze prachtige regio.
De Fietsvierdaagse.
De vlinderhof wordt aangepakt tijdens Burendag, Jan Olde Kalter houdt een boeiende Geldermanlezing in de boerderij en Stakenboer krijgt nieuwe meubeltjes. Breedwijs krijgt als eerste in Nederland een PBS-certificaat voor een positieve leer- en werkaanpak. Frank en Nina Nijhuis schitteren in het tv-programma Bommetje en wij roepen vanaf deze plek de Burgemeester Essinkstraat uit tot straat van het jaar. Met vereende krachten en in mooie harmonie knapten de bewoners de speeltuin op. De vlinderhof in wording krijgt een informatiepaneel, zodat het de mensen duidelijker wordt wat hier gaat ontstaan.
De opgeknapte speeltuin.
Kansrijk praat over de wijk met de coalitiepartijen en het college komt bij ons op bezoek in Breedwijs. Vriendelijk familiemens Astrid Hemme toont zich een bezorgde moeder en de kermiswagens bivakkeren een weekje op het terrein van de houtzagerij. Daardoor is het ook een klein beetje kermis in Berghuizen. Herman Japink, dienaar van Onze Lieve Heer en soms een kerkse rebel, vertelt zijn verhaal. Bij FC Berghuizen wordt het spannend: gaat de club met het eerste elftal spelen op de zaterdag of de zondag?
Even een beetje kermis in Berghuizen.
Het Boeskoolmenneke is even weg. Berghuizenaren Fons Lemmink en Herman Grunder zorgen met de gemeente dat het mooier wordt geëtaleerd, in het licht nog wel. Er wordt gebouwd aan de Reigerstraat, de planvoorbereiding gaat beginnen (de eerste betrokkenheidsavond voor de buurt is geweest, red.). Ook Daphne Pünt vertelt net als Herman Japink haar verhaal op het bankje van Stakenboer en voorzitter Jos Bulthuis van OCV De Spanvöggel beantwoordt vijf vragen, onder meer over de feesttent die komt op de parkeerplaats aan de Enschedesestraat.

Nog een bouwplan krijgt nu vaart: het terrein Huiskes. Martin en Anja Olde Weghuis – broer en zus – willen vaker muziekoptredens in hun café. Juf Karin Steffens is 25 jaar in dienst en nog steeds hangen de kinderen aan haar lippen. Een vandaal richt schade aan aan het Mariakapelletje. Hij wordt op heterdaad betrapt. Een aantal straten in de wijk krijgt een nieuwe asfaltlaag. De lampionoptocht kronkelt zich als een gloeiende slang door de wijk. FC Berghuizen kiest massaal voor de zaterdag en bij De Spanvöggel dienen markies Roy (Laarveld) en rentmeester Coen (Velthuis) zich aan als het nieuwe hooghedenduo.
Juf Karin jubileert.
De 51-jarige Georgi Petrosyan rijdt  vanuit de wijk als zelfstandig taxichauffeur. Een verhaal dat blijft hangen is dat van de drie vriendinnen Nina Nijhuis, Evi Withag en Milou Kamphuis. De eerste twee hielpen Milou via het tv-programma Droomkamers aan een nieuwe slaapkamer, omdat Milou en haar familie in hun vorige woning getroffen werden door een brand. Dat is pas echte vriendschap!
Drie hartsvriendinnen.
Wilt u nu alles uit 2018 nog eens nalezen op Hallo Berghuizen, klik dan op een willekeurig artikel en scroll naar beneden. Klik op de rode button archief en u komt alle items inclusief de geplaatste foto’s nog weer eens tegen.
De Stichting Kansrijk Berghuizen en de wijkkrant Hallo Berghuizen wensen al onze lezers en inwoners van de wijk een hele gezellige jaarwisseling. Voorzichtig met vuurwerk, dank dat u ons het afgelopen jaar zo goed hebt gevolgd en gelezen en natuurlijk een heel gelukkig Nieuwjaar!

Tekst: Felix Nijland